Interview DOX-docent Ryan Pinas
De afdeling educatie heeft een energiek team van DOX-docenten die op diverse locaties en scholen jongeren voorzien van een toffe workshops. Ryan Pinas is één van deze docenten. Maar wie is Ryan Pinas en hoe kijkt hij naar haar rol binnen DOX? Door een onverwachte wending van gebeurtenissen vond Ryan zijn weg naar DOX, waar hij naast DOX-docent ook een rolmodel werd voor de jongeren die hij lesgeeft. In dit interview duiken we dieper in op zijn reis, zijn onverwachte kennismaking tot de wereld van het onderwijs, en zijn vastberadenheid om een blijvende impact te maken op scholieren.
Wat dreef jou aan om lid te worden van het DOX-docententeam? Hoe heeft jouw eigen creatieve ontwikkeling jou gevormd als docent en hoe breng je die ervaring over aan de leerlingen?
Nou, eigenlijk begon mijn reis bij DOX als een verrassing. Ze vroegen me om een voorstelling te hosten als voorprogramma, maar dachten dat ik alleen een host was. Toen ontdekten ze dat ik al lang docent was en vaak werd gevraagd om les te geven in verschillende disciplines. Dus, zo rolde ik er een beetje in.
Mijn eigen creatieve ontwikkeling heeft me echt gevormd als docent. Ik heb veel bijeenkomsten bijgewoond met andere docenten, die altijd heel inspirerend waren. DOX voelde als een plek waar ik echt kon groeien, vooral omdat er zoveel te leren was in dit vakgebied.
Het sparren met de leerlingen en het delen van verschillende perspectieven op lesgeven is echt een belangrijk onderdeel van mijn aanpak. Het is geweldig om te zien hoe iedereen zijn eigen aanpak heeft en hoe we van elkaar kunnen leren door naar elkaar te kijken en te zien hoe alles verloopt.
Als ik lesgeef in rap, spoken word of andere disciplines, merk ik vaak dat we eigenlijk dezelfde dingen meemaken of leuk vinden. Het gaat allemaal om het delen van ervaringen en het verbinden met elkaar.
Het aanpassen aan de leerlingen en hun interesses is iets waar ik mijn creativiteit in kwijt kan. Het is geweldig om steeds opnieuw te kunnen variëren in mijn lesgeven, omdat ik geloof dat dit echt helpt om de lessen boeiend en relevant te houden.
Bij DOX staat innovatie centraal. Hoe injecteer jij jouw eigen creativiteit en unieke lesmethoden in jouw lessen? Kun je voorbeelden geven van hoe deze aanpak heeft bijgedragen aan de groei van jonge talenten?
Een van de manieren waarop ik mijn eigen creativiteit en unieke lesmethoden in mijn lessen integreer, is door eigentijdse technologieën en platforms te omarmen. Ik gebruik platforms zoals ChatGPT en Spotify als leermiddelen om een brug te slaan tussen de lesstof en de leefwereld van mijn studenten.
Het is belangrijk voor mij om constant op zoek te gaan naar nieuwe en innovatieve manieren om les te geven. Door te blijven evolueren en aanpassen, kan ik mijn studenten de best mogelijke ervaring bieden. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe methoden en benaderingen die mijn lessen fris en boeiend houden.
Communicatie is ook een sleutelwoord in mijn aanpak. Ik probeer altijd open en transparant te zijn met mijn studenten, zodat ze zich vrij voelen om vragen te stellen en ideeën te delen. Door een sfeer van vertrouwen en samenwerking te creëren, stimuleer ik hun groei en ontwikkeling als jonge talenten.
Deze aanpak heeft bijgedragen aan de groei van mijn studenten op verschillende manieren. Door gebruik te maken van technologieën die ze kennen en waarderen, voelen ze zich meer betrokken bij de lesstof. Bovendien helpt het gebruik van eigentijdse methoden en communicatieve benaderingen hen om hun eigen stem te vinden en zichzelf uit te drukken op een authentieke manier. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en hun vermogen om te groeien als artiesten en individuen.
Als docent ben je niet alleen een leraar, maar ook een mentor. Hoe zie jij jouw rol in het begeleiden van opkomende talenten? Wat wil je dat zij onthouden en meenemen uit hun DOX-ervaring, zowel op het podium als in hun persoonlijke groei?
Als mentor en docent heb ik een persoonlijke missie om opkomende talenten te begeleiden en te inspireren. Ik geloof sterk dat iedereen boven de 18+ een rolmodel is, inclusief ikzelf, en ik wil benadrukken dat de manier waarop ik anderen kan motiveren om door te gaan, hen een voorbeeld kan zijn. Als mentor is het belangrijk voor mij om hen aan te moedigen om steeds op zoek te blijven naar nieuwe dingen, zowel op het podium als in het leven.
Mijn werkmissie omvat het bewust zijn van mijn rol als externe docent en het bieden van een nieuwe kijk op theater en persoonlijke groei. Ik wil dat mijn leerlingen zich bewust zijn van het feit dat ik in hun leven kom, maar ook weer wegga, en dat ze uiteindelijk zelf de kracht hebben om hun pad te bewandelen. Het is van cruciaal belang om geen valse verwachtingen te creëren en trouw te blijven aan mezelf, omdat ik geloof dat authenticiteit essentieel is in het begeleiden van anderen.
Ik moedig mijn leerlingen aan om te ontdekken waar hun interesses liggen en ik help hen om manieren te vinden om deze passies te verkennen en te ontwikkelen. Als mentor kan ik hen de routes uitleggen en hen adviseren over wat ze moeten doen om hun doelen te bereiken, maar uiteindelijk is het aan hen om de nodige stappen te zetten.
Wanneer ik weg ben, hoop ik dat mijn leerlingen zichzelf kunnen blijven motiveren door naar concerten te gaan, naar theaters te gaan of voorstellingen te bekijken. Mijn rol is om hun passie aan te wakkeren en hen de tools te geven die ze nodig hebben om zelfstandig verder te gaan op hun creatieve pad. Dat is mijn missie als coach en externe docent.
Tot slot, welk advies zou je willen delen met onze lezers die dromen van een carrière in de podiumkunsten? Welke cruciale lessen heb je geleerd tijdens jouw tijd bij DOX die je graag zou willen doorgeven aan aspirant-talenten en de bredere gemeenschap?
"Ten eerste, is het essentieel om altijd trouw te blijven aan jezelf.
Ten tweede, blijven leren is een sleutel tot succes doe wat je leuk vind en doe niet wat je niet leuk vind.
En tot slot, wees comfortabel in het oncomfortabele."
DOX Educatie | Onze docententeam en medewerkers (wijzijndox.nl)