Interview DOX-docent Christy Ann Karijodirono
nieuws tag 1 nieuws tag 2

Interview DOX-docent Christy Ann Karijodirono

De afdeling educatie heeft een energiek team van DOX-docenten die op diverse locaties en scholen jongeren voorzien van een toffe workshops. Christy Ann Karijodirono is één van deze docenten. Maar wie is Christy Ann en hoe kijkt zij naar haar rol binnen DOX? Christy Ann’s bevlogenheid, creativiteit en zelfexpressie werkt in haar workshops aanstekelijk. In dit interview zullen we dieper ingaan op haar unieke benadering van lesgeven, haar bron van inspiratie en haar visie op de kracht van theater als middel tot sociale verandering.

Wat dreef jou aan om lid te worden van het DOX-docententeam? Hoe heeft jouw eigen creatieve ontwikkeling jou gevormd als docent en hoe breng je die ervaring over aan de leerlingen?

“Toen ik de kans kreeg om lid te worden van het docententeam van DOX voelde het als een natuurlijke stap in mijn creatieve reis. Het begon allemaal met een project op school, waar ik de kracht van artistieke expressie ontdekte. DOX CLUB Ali & Gary speelden een grote rol in mijn ontwikkeling, waar ik de energie en de passie voor kunst voelde die ik wilde delen met anderen.

Wat mij echt aantrok in DOX was de sfeer die het destijds uitstraalde: het voelde uitnodigend en inclusief. Ik wilde deel uitmaken van die gemeenschap, om mijn eigen creativiteit en perspectieven te delen en anderen te inspireren om hetzelfde te doen.

Mijn eigen ervaringen, vooral met betrekking tot thema's als racisme en discriminatie, hebben me gevormd als docent. Ik geloof sterk in het gebruik van kunst als een krachtig middel om deze kwesties aan te pakken en de dialoog te openen. Door mijn persoonlijke reis te delen, hoop ik mijn leerlingen aan te moedigen om hun eigen stem te vinden en zich uit te spreken over wat hen beweegt.

Wat DOX zo uniek maakt is de mogelijkheid om bij verschillende scholen te werken en nieuwe mensen te ontmoeten. Als docent kan ik echt een verschil maken in het leven van mijn studenten, hen helpen hun identiteit te vinden en een gevoel van thuis te creëren, net zoals DOX dat voor mij heeft gedaan.

Mijn beslissing om bij het DOX-docententeam te komen was dan ook niet alleen gebaseerd op mijn liefde voor kunst. Maar ook op mijn diepe verlangen om anderen te empoweren en een positieve verandering teweeg te brengen.”

Bij DOX staat innovatie centraal. Hoe injecteer jij jouw eigen creativiteit en unieke lesmethoden in jouw lessen? Kun je voorbeelden geven van hoe deze aanpak heeft bijgedragen aan de groei van jonge talenten?

“Sommige jongeren nooit een connectie gehad met podiumkunsten. En ik kan een ander perspectief geven op wat podiumkunst kan zijn. Ik geloof sterk in het verruimen van hun horizon en het openen van nieuwe mogelijkheden.

Om dit te bereiken maak ik bijvoorbeeld gebruik van creatieve opdrachten zoals schrijven of het maken van kaarten. Zo maak je de lessen leuker en boeiender. Door buiten de traditionele kaders te denken stimuleer ik hun verbeeldingskracht en moedig ik hen aan om hun eigen stem te vinden.

Als jongeren geen motivatie hebben, neem ik de tijd om een praatje met ze te maken of op een leuke manier met ze te sparren, zodat ze toch worden overtuigd om deel te nemen. Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis, maar ook om het creëren van een ondersteunende en stimulerende omgeving waarin ze kunnen groeien.

Ik ben ervan overtuigd dat het verkennen van nieuwe omgevingen en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden essentieel is voor de groei van jonge talenten. Door hen uit te dagen en te inspireren, help ik hen om hun volledige potentieel te bereiken en zichzelf te ontwikkelen, niet alleen als artiesten, maar ook als individuen.”

Als docent ben je niet alleen een leraar, maar ook een mentor. Hoe zie jij jouw rol in het begeleiden van opkomende talenten? Wat wil je dat zij onthouden en meenemen uit hun DOX-ervaring, zowel op het podium als in hun persoonlijke groei?

“Natuurlijk, mijn rol gaat verder dan alleen het overdragen van kennis. Het gaat er ook om jongeren aan te wakkeren, hen te inspireren om hun potentieel te ontdekken en te omarmen. Soms kan dat betekenen dat ik jongeren die aanvankelijk geen interesse hebben, toch help door een nieuwe weg te vinden en een connectie met hen te maken.

Belangrijk voor mij is dat de jongeren zich gehoord voelen. Ik geloof sterk in het individuele leerproces en erken dat iedereen op een andere manier leert. Sommigen zijn ad rem en luidruchtig en ik vind het belangrijk om hen ruimte te geven om zichzelf uit te drukken en zichzelf te zijn. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ik met hen in gesprek ga of hen aanmoedig om zich juist uit te spreken.

Tegelijkertijd probeer ik niet te veel nadruk te leggen op bepaalde eigenschappen, vooral omdat ik weet dat ze in andere lessen al genoeg te horen krijgen over wat ze niet goed doen. Ik geloof in een andere vorm van leren, waarbij iedereen in een ruimte met elkaar kan verbinden en waar ze minder ad rem hoeven te zijn. Het gaat om een omgeving creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt en waarin persoonlijke groei wordt aangemoedigd, zowel op het podium als daarbuiten.”

Tot slot, welk advies zou je willen delen met onze lezers die dromen van een carrière in de podiumkunsten? Welke cruciale lessen heb je geleerd tijdens jouw tijd bij DOX die je graag zou willen doorgeven aan aspirant-talenten en de bredere gemeenschap?

“Allereerst: ga ervoor en werk vanuit je passie. Zorg ervoor dat je je passie altijd vast blijft houden en dat je motivatie daarop aansluit. Het is die innerlijke vuurvlam die je zal voortstuwen, zelfs in de moeilijkste tijden.

Daarnaast is discipline essentieel. Dat betekent veel trainen, heel veel doen en jezelf voortdurend blijven ontwikkelen. Het is de toewijding die het verschil maakt tussen goed en uitzonderlijk.

Onthoud ook dat het niet uitmaakt welke kunstvorm je beoefent, maar dat je blijft doorgaan. Of het nu dans, theater, muziek of een andere vorm van expressie is, blijf jezelf uitdrukken en blijf groeien.

Wees niet bang om te falen. Fouten maken is een natuurlijk onderdeel van het leerproces en biedt waardevolle lessen die je helpen groeien en verbeteren.

En tot slot, sta altijd open voor feedback en verbetering. Luister naar wat anderen te zeggen hebben, wees bereid om te leren en te groeien, en gebruik die feedback om jezelf verder te ontwikkelen.”

DOX Educatie | Onze docententeam en medewerkers (wijzijndox.nl)