FROM TURKEY WITH LOVE

Digitale lesbrief

 

 

From Turkey With Love vertelt over de innerlijke strijd om wel of niet te voldoen aan verwachtingen en de onmacht van je nergens volledig thuis voelen: niet bij je familie en ook niet in je relatie. 

 

Moet je je altijd aanpassen aan je omgeving (familie/ vrienden/ school)? En kun je echt jezelf zijn als je niet alles kunt vertellen? 

 

Om jullie klaar te stomen voor het beter ‘zien’ van de onze voorstelling, bieden we deze SCROLL pagina. Je kunt je hier alvast verdiepen in de topics van de vertelling. Have fun!

Even voorstellen

Harun Balci (1992) is een Nederlands-Turkse acteur en theatermaker. Hij werkt voor o.a. films, series en als stemacteur. Misschien ken je hem van Flikken Maastricht, Sleepers of Sihame?

 

“Toen ik afstudeerde wilde ik graag iets persoonlijks maken om te kijken hoe ik als acteur en maker dit kon omzetten naar theater. Ook was ik benieuwd hoe het schrijfproces zou zijn, omdat ik zelf geen schrijver ben. Tijdens de reis naar Turkije ontdekte ik dat ik tegen veel dingen aanliep die mij bezighielden. Dit wilde ik onderzoeken in het maakproces van deze voorstelling." 

 

Harun begon ooit zelf als acteur bij de DOX Club en studeerde aan de Toneelschool in Arnhem! Zijn afstudeervoorstelling From Turkey with Love werd doorontwikkeld bij DOX.

Even voorstellen

Guido Hoek is multi-instrumentalist en maakt de muziek voor From Turkey With Love!

Hij is een energieke sample artiest en performer die graag buiten de lijnen denkt en nieuwe muziekstijlen uitprobeert. Guido speelt heel veel verschillende instrumenten en maakt iets heel nieuws door oude muziek opnieuw te gebruiken. Pimp the old into the new. 

 

Speciaal voor deze voorstelling zal hij spelen op een kleine bağlama

Bağlama - wat is dat?

 

Sluit allemaal je ogen en luister goed naar deze video. Wat hoor je en wat zie je voor je in je hoofd? Waar doet deze muziek je aan denken?

Bespreek klassikaal de woorden die bij jullie opkomen

Waar gaat het verhaal over?

De jongen over wie dit verhaal gaat - Harun - reist naar zijn familie in Turkije die hij 10 jaar niet heeft gezien. Zijn vriend Ryan (met wie Harun een relatie heeft) reist met hem mee. Eenmaal in zijn geboortedorp aangekomen, gaat iedereen verschillend om met wie Harun geworden is. 
 
Harun's zusje Gamzenur neemt Harun in bescherming en wil graag dat het gezellig blijft in de familie. Zijn vader wil graag dat Harun een zekere en veilige toekomst krijgt, een goede baan en het liefst een toekomst met vrouw en kinderen. Hij voelt zich onzeker over wat aan zijn familie over Harun te vertellen.
 
Harun's oom wil graag dat Harun een jaartje bij hem & zijn tante in Turkije komt wonen om zijn cultuur beter te leren kennen, de taal goed te leren en een echte Turkse man te worden. Ryan (Harun's vriend/geliefde) ziet ineens een heel andere kant van Harun in Turkije dan in Nederland en vindt het moeilijk om daarmee om te gaan.
 
Iedereen in zijn omgeving heeft er een mening over - maar wat wil Harun eigenlijk zelf?
 
Bespreek klassikaal met elkaar:
  • Zijn er verwachtingen vanuit jouw familie of vrienden over jouw toekomstplannen (waar je later gaat wonen, wat je gaat studeren, op wie je verliefd wordt)?

 

  • Welke cultuurverschillen zijn er volgens jou tussen Nederland en Turkije op het gebied van familie, geloof en relaties? Wat zijn jouw eigen normen & waarden?
 

Je ouders en grootouders zijn opgegroeid in een andere tijd, met vaak andere normen en waarden. Misschien denken en doen zij wel heel anders dan jij. En soms zorgt dat voor verkeerde verwachtingen?

 

Het kan zijn dat je je onbewust aanpast aan de omgeving waar je bent. Bij je grootouders gedraag je je waarschijnlijk heel anders dan bij je vrienden of bijvoorbeeld thuis!

 

Kan je je hierin herkennen? Bespreek in groepjes van 3 à 4 leerlingen wanneer jij  wel eens (generatie)verschillen tegenkomt. 

Deel ze klassikaal

Opdracht in de klas!

Schrijfopdracht:  ‘Brieven aan thuis’ 

- Benodigdheden: pennen en (gekleurd) papier 
- Deel de klas in groepjes van vier

Bespreek in je groepje woorden die jullie doen denken aan je eigen 'thuis' (bepaald soort eten, je familieleden, bepaalde muziek, ervaringen die je samen hebt gehad etc.)

Schrijf nu 2 minuten in stilte voor jezelf: Wat betekent thuis voor jou? Wie of wat is jouw thuis? En wanneer kan je het gevoel hebben dat je geen thuis hebt?  

 

Pak nu gekleurd papier. Schrijf in een paar woorden op wat voor jou een plek is waar je je thuis voelt. Geef daarna het blaadje aan degene naast je.  

Leerling 2: Beschrijf je ideale thuis alsof het een droom is. Welke mensen kan je hier vinden? 

Leerling 3: Wat is hier allemaal te zien, te doen, te eten, ruiken? 

Creëer zo een gezamenlijk thuis. Wanneer er 3 leerlingen wat hebben opgeschreven kan de 4e leerling jullie thuis klassikaal presenteren.  

 

Opdracht in de klas!

Inspiratie

Harun & Guido lieten zich tijdens het maken van de voorstelling inspireren door verschillende artiesten, waaronder de Turkse muzikant ASADI

 

Luister een fragment van zijn muziek hiernaast

 

Ook lieten ze zich inspireren op muziek acts als Lady Gaga, Bruno Mars, Cardi B & RuPaul

Backstory schrijven - in de klas

- Benodigdheden: pennen en papier 
- Deel de klas in duo's

Laat aan je duo partner een foto zien van iemand die hij/zij/hen niet kent. Dit mag iemand zijn die jij wél kent, of één van de foto's hieronder.  

 

Het is nu aan je partner om een backstory te verzinnen. Hoe heet deze persoon? Waar gaat deze persoon heen & waar werkt die? Wat is diens lievelingskleur, stijl, muziek, serie, eten.. etc. 

Hoe voelt deze persoon zich op dit moment en waar gaat ie naartoe? 

Omschrijf in 5 regels een moment uit de dag van deze persoon en verzin een backstory!  Wissel als je tijd hebt van rol

 

Kies als duo één backstory die je deelt met de klas - welke vooroordelen heb je gehad terwijl je over deze persoon nadacht?

Backstory schrijven - in de klas