Digitaal magazine Confrontaties

De muzikale, energieke, hartveroverende theaterversie van het bekroonde boek CONFRONTATIES van Simone Atangana Bekono in regie van Casper Vandeputte & Savannah Wolin.

 

Een fysieke voorstelling met vurige woorden. 

Een verhaal overeen plek in de wereld veroveren als alles tegen lijkt te zitten

 

Om jullie klaar te stomen voor het ervaren van de onze voorstelling, bieden we dit digitaal magazine voor in de klas. Je kunt je hier alvast kennismaken met de cast en je verdiepen in topics die aan bod zullen komen!

 

 

Voor de docent: 

  • Deze voorbereiding is klassikaal (afgewisseld met gesprekken of opdrachten in groepjes) 
  • Duur:  ca. 50-60 minuten
  • Benodigdheden: pen & papier - iets lekkers voor het winnende team van de challenge

Check de teaser!

Ontmoet.. de acteurs!

Maak hiernaast alvast kennis met de acteurs van Confrontaties:

 

Jatou Sumbunu 

Lavinia Aronson 

Sharlee Daantje

Esther Ymkje van Steenis

Sinem Kavus

Confrontaties.... Waar gaat het over?!

De zestienjarige Salomé zit ineen jeugdgevangenis, omdat ze twee klasgenoten mishandeld heeft. Woedend is ze, en in de war.

Tussen haar medegevangenen en een irritante psycholoog probeert ze haar hoofd koel te krijgen. Maar de gedachten aan haar ouders en zus en alle dingen die ze samen hebben meegemaakt, razen door haar kop.

 

Chaos in haar hoofd, door haar ervaringen in de gevangenis, wat er hiervoor gebeurde én waar ze straks weer naar terugkeert. Want hoe voelt het om (n)ergens echt bij te horen of om anders te zijn?

 

Tiktokker Soraya Siem vertelt je hiernaast waarom dit verhaal een aanrader is

 

 

Op haar school en in haar omgeving krijgt Salomé veel te maken met pestgedrag, discriminatie en racisme..

 

Bespreek eerst klassikaal met je docent samen: wat betekent de term racisme volgens jullie, in je eigen woorden? 

Check daarna de video hiernaast om erachter te komen wat het verschil is tussen discriminatie en racisme en luister de verhalen van jongeren die hier ervaringen over delen.

 

Bespreek daarna gezamenlijk wat hun verhalen met je doen 

 

Ook in Nederland worden we nog massaal beoordeeld op onze huidskleur. Hoe ervaren we dat zelf?

Kijk eerst gezamenlijk de video hiernaast

Bespreek vervolgens met elkaar in kleine groepjes deze vragen:

  • Heb je ooit het gevoel gehad dat je anders werd behandeld vanwege je huidskleur?
  • Heb je ooit het idee gehad dat je privileges of juist achterstand had vanwege je achtergrond?
  • Noem over jezelf één voorbeeld en bespreek deze met elkaar
  • Wat kun je doen om een ander te helpen als je dit ziet gebeuren?

Iedereen heeft vooroordelen.. Maar waar komen vooroordelen eigenlijk vandaan? 

 

Waarom hebben we ze eigenlijk?  De jongeren van Rasioneel leggen we uit hoe informatie wordt verwerkt door je hersenen en er zo een bepaald stereotype beeld ontstaat.

 

Op basis daarvan vormen we vooroordelen, die vervolgens kunnen leiden tot discriminatie

 

Kijk de video en bespreek eerst in kleine groepjes:

  • Welke vooroordelen over verschillende bevolkingsgroepen heb jij meegekregen uit je opvoeding, op school of uit je omgeving?
  • Bedenk er samen in ieder geval 4 en schrijf deze samen op
  • Bespreek wat jullie hebben opgeschreven nu klassikaal met je docent en sta samen stil bij wat het doet met de mensen tegen wie dit gezegd wordt

Waarom is praten over racisme zo moeilijk? Sosha Duysker (KRO-NCRV) onderzoekt hoe we dit kunnen doen zonder elkaar aan te vallen, op eieren te lopen of in de kramp te schieten. 

Ze deelt haar inzichten in haar persoonlijke serie ‘Uit de Kramp’:

https://youtube.com/shorts/9sycQudC6sE?si=nTmT71BjehYbWtS_

 

Druk op de link en bekijk de video

  • Heb je weleens een opmerking gehoord die net niet goed voelde, maar toch normaal werd gevonden? 

 

  • Of een situatie meegemaakt waarin iemand werd buitengesloten zonder duidelijke reden?

Schrijf dit individueel op voor jezelf

2326

Soms komt racisme voor in veel subtielere vormen dan je zou verwachten - we noemen dit 

micro-kwetsingen of micro-agressies

Kijk de eerste twee minuten van deze video en bespreek in je groepje:

 

  • Heb je wel eens iemand een subtiele opmerking horen maken waarvan je vond dat deze eigenlijk kwetsend kan zijn?

 

  • Heb jij zelf wel eens een opmerking gemaakt naar iemand die niet persé kwetsend bedoeld was, maar die dat misschien nu je er nog eens bij stil staat wel was?

Neem de voorbeelden die je individueel hebt bedacht mee in je gesprek

 

 

Kwaliteiten rally! 

Challenge voor in de klas

 
 
- Verdeel de klas in vier of vijf teams van ca. 5 leerlingen en wijs per team een captain aan
 
- Verdeel per groepje twee vellen papier in kleine kaartjes en geef ieder teamlid vier stuks
 
- Schrijf over elk van je groepsgenoten één positieve karaktereigenschap of kwaliteit op die jij bij diegene vindt passen
Bijvoorbeeld: 
'kan goed luisteren', 'is een doorzetter', 'heeft veel humor', 'is kritisch', 'komt op voor anderen'
 
 
- Geef de kwaliteit aan de persoon voor wie je hem geschreven hebt. Iedere deelnemer kiest nu voor zichzelf één kwaliteit die jij het meest bij jezelf vindt passen 
 
 
- Nu is het de beurt aan de andere teams om de kwaliteiten in jullie groep te koppelen aan de juiste personen
Jullie teamcaptain leest één voor één de kwaliteiten uit jullie groep voor 
De rest van de klas overlegt nu binnen hun teams welke kwaliteit zij koppelen aan welke persoon 
 
 
Alle teams geven eerst hun keuzes door vóórdat de captain de uitslag brengt
Voor iedere juiste koppeling ontvangen de radende teams 1 punt
 
Het team dat aan het eind de meeste punten heeft behaald is winnaar van deze challenge!

Eva van Manen maakt de muziek voor deze voorstelling 

Eva van Manen is een artiest, songwriter, dichter en muziekproducer die zich tussen verschillende disciplines en werelden beweegt. Haar muziek heeft invloeden uit Hiphop, soul, indie en jazz. 

 

Voorjaar 2023 komt Eva's nieuwe EP ‘Le Hérou’ uit, solo liedjes opgenomen in een Belgisch bos waarop te horen is hoe kwetsbaar en mooi de natuur is. Een tweede EP volgt najaar 2023.

 

Kijk en luister haar clip op Youtube - welke emoties of gedachten roept de tekst bij je op? 

(klik op ‘transcript tonen’ om de tekst rechts naast de video mee te lezen)

We nemen je mee behind the scenes met @ike_melchizedek van @thegangisbeautiful (TGIB).

Voor de voorstelling Confrontaties werken we samen met TGIB; bekend om hun unieke one-of-one pieces, spraakmakende events en inspirerende community.

Op onze socials krijg je een kijkje in alles wat er speelt: vooraf, tijdens én na de voorstelling.

De kostuums voor de show zijn een gezamenlijk project met @rebekkawormann

 

En er is meer: wil jij zelf ervaren hoe het is om speciale stukken voor een show te maken? Goed nieuws: er komt een workshop waarin je zelf aan de slag kan!

Hou onze socials in de gaten om te ontdekken hoe jij mee kan doen.


 

2328

In het programma WAAROM?! wordt de vraag gesteld:

Waarom is racisme geen verplicht schoolthema?

Dit vroegen Lakiescha, Sohna en Veronika zich af. Daar zijn ze een burgerinitiatief gestart om racisme en discriminatie op te nemen in de lesstof op basis- en middelbare scholen. 

En ze vertellen je hiernaast waarom.

 

Wil je meer informatie over het koloniaal verleden van Nederland? Neem dan een kijkje bij de Black Archives: The Black Archives - Home

 

Denk je dat je zelf te maken hebt met discriminatie?  Blijf er niet mee zitten. Erover praten helpt. Discriminatie.nl luisteren naar jouw verhaal en helpen je. Je staat er niet alleen voor!