DOX Educatie

Wat me niet breekt - DOX - Tarona Leonora

Wat me niet breekt

© Tarona Leonora

De makers van Bromance laten met Wat me niet breekt (maakt mij niet noodzakelijk sterker) zien hoe het is om zonder ouders op te groeien.

Voorbereiding

Binnenkort ga je met jouw klas de voorstelling Wat me niet breekt (maakt mij niet noodzakelijk sterker). Bereid je met jouw klas voor op deze voorstelling met leuke filmpjes en opdrachten en lees de regels van een theaterbezoek.

 

Lesprogramma

Het lesmateriaal bestaat uit vier verschillende filmpjes. Daarin geeft choreograaf en presentator Dalton Jansen een kijkje achter de schermen, bespreekt hij het thema met mensen op straat en interviewt hij experts die dak- en thuislozen begeleidt.

1: Achter de schermen

De acteurs stellen zichzelf voor en introduceren de thema’s die in de voorstelling naar voren komen. Zij geven antwoord op de volgende vragen.

  • Waar gaat het verhaal over?
  • Wat is jullie persoonlijke connectie met het thema?
  • Welke vorm wordt er gebruikt om dit verhaal te vertellen?

Vraag na het filmpje

 

  • Waar ben je dan het meest nieuwsgierig naar?

 

2: De straat op

Dalton Jansen gaat de straat op mensen te interviewen. Hij stelt ze verschillende vragen die te maken hebben met de voorstelling.

  • Van wie heb je de belangrijkste skills geleerd?
  • Welke skills heb je geleerd?
  • Zijn er dingen die je nu weet, die je liever eerder had willen weten?

Opdracht

Luister straks goed naar de antwoorden die je straks in het filmpje hoort.

  • Waar ben je het meest mee eens?

Vragen na het filmpje

  • En nu? Met welk antwoord ben je het meest eens?
  • Zijn er dingen die je nu weet, die je liever eerder had willen weten?

 

3: De straat op 2

Dalton interviewt dezelfde mensen en stelt de vraag.

  • Stel je komt er morgen helemaal alleen voor te staan. Wat moet je doen om te overleven?

Vraag na het filmpje 

  • Wat moet je doen om te overleven?

 

4: Back UP

Dalton bezoekt Stichting Back UP, een organisatie die dak- en thuislozen jongeren van 18 tot 27 jaar begeleidt. Hij interviewt een aantal begeleiders en vraagt wat Back UP allemaal doet voor deze jongeren.

Vraag na het filmpje

  • Wat denk je dat je moet doen om te overleven?

 

Opdracht: survival-gids

Stel samen met de klas een Survival-gids op met 10 punten die ze noodzakelijk vinden, stel dat je er alleen voor komt de staan. Bedenk deze 10 punten in tweetallen. Denk, naast eigenschappen, ook aan vaardigheden zoals het aanvragen van subsidies/toeslagen, koken of het plakken van een fiets.

Veel kijkplezier bij de voorstelling!

 

icon_arrow facebook instagram twitter vimeo youtube