STAGE BLOG
© Guido Bosua

Onze stagiaire Layla Nakhli liep een week mee op het Oosterlicht College tijdens een DOX werkweek. Ze schreef er dit verslag over:

Heb jij weleens gehoord van het vlindereffect?

Hoe kan je opstandige pubers tóch zover krijgen dat ze in twee dagen tijd een presentatie voor hun ouders samen met hun klasgenoten gaan houden? DOX heeft dit voor elkaar gekregen samen met de docenten: Emilie, Dionne, Dorothy, Kiki en Linda.

In tegenstelling tot vorig jaar is er een hoofddocent op iedere school gezet. Voor het Oosterlicht College, Nieuwegein was dit Emilie Calf. Zij was vliegende keep en aanspreekpunt voor zowel de DOX-docenten als de docenten van het Oosterlicht.

Op donderdag 27 oktober kwamen de 5 docenten van DOX samen met Yke en ikzelf, bijeen met de mentoren van de klassen die aan het project mee zouden gaan doen. Voor mij was het leuk om weer terug te zijn op het Oosterlicht omdat ik daar zelf ook twee jaar op school gezeten heb in een expressieklas. Ik zag veel oude docenten terug die mij ook nog herkenden.

Aan het project deden in totaal vier klassen mee. Dit waren twee expressieklassen en twee regulieren klassen. Expressieklas houdt in dat de leerlingen al wat meer met kunst bezig zijn dan normaal. Zij hebben daarom ook meer uur in de week drama-, teken- en muzieklessen. De regulieren klassen hebben het normaal aantal uur van deze vakken in de week.

Die middag zijn de klassen uitgebreid besproken door de mentoren zodat de DOX-docenten een beetje wisten wat voor klassen ze zouden krijgen tijdens de workshops. Hier is ook besproken wat het thema van de workshop zou zijn en wat de docenten van DOX in gedachten hadden om te gaan uitvoeren met de leerlingen. Het thema van de workshop is “Opstand”.

Woensdag 2 november heb ik met mijn eigen ogen gezien hoe dit alles in z’n werk gaat. Ik begon die dag met een kleine doorloop van de dag samen met Emilie en Emily (een andere DOX-stagiaire), van wat we die dag zouden gaan doen en wat Emilie haar taak als vliegende keep was. Ik was die dag vooral aanwezig in de les van Dionne en Linda die klas T2B lesgaven. Dit is een reguliere klas.

In de loop van de les moesten de leerlingen in vier groepen een eigen stukje choreografie bedenken. Omdat we met z’n vieren in de gymzaal waren leek het Emilie een leuk idee als ieder even een groep bij zich nam om te  kijken naar wat voor “choreo” goed in de dans paste. Toevallig had ik wel een leuke klik met drie jongens uit de klas en ben ik bij hun groepje gaan kijken om te zien wat voor stukje dans zij met de rest van hun groep bedacht hadden. Veel wilde een “Dab” in de dans verwerken maar Anouar (een van de jongens) vond dit niet bij het onderwerp “opstand” passen.

Ik vroeg aan hem wat voor bewegingen hij wél bij opstand vond passen en kwam met een hele gave “armbeweging” waar ze een kruis uitbeelden.

Ik kon dus wel zien dat ondanks dat ze zeiden dat ze dansen niet zo leuk vonden wel bewust ermee bezig waren.

Bij de groep van Dorothy en Kiki hadden de leerlingen van T2A een “free write” opdracht gekregen. Dit was ter opwarming van de les. De bedoeling van deze opdracht is dat de leerlingen 5 minuten lang aan een stuk door moesten schrijven wat er in hun op komt. Het mag niet persoonlijk of persoonlijk op iemand gericht zijn. Alles moest algemeen blijven. Maar omdat de leerlingen met het onderwerp opstand bezig zijn en school het enige is waar ze elke dag mee bezig zijn is het logisch dat ze vooral over school gaan schrijven. Het was aan Dorothy en Kiki om hier bruikbare dingen uit te halen en misschien te gebruiken in de dans. In de eindpresentatie kon je zien dat de leerlingen ook zelf een beetje input hebben kunnen geven.

Donderdag 3 november was de laatste dag voor de twee expressie klassen om hun stukje te “finetunenen” en de laatste puntjes op de i te zetten. Ik heb bij allebei de groepen gekeken en vond het leuk om te zien hoe zij het thema “opstand” in een bepaald perspectief hebben gezet. De T2E groep van Dorothy en Kiki hebben een opstand tegen school gemaakt en de T2A groep een algemene opstand waar iedereen een leider wilde zijn. Deze twee choreografieën hebben ze aan elkaar, door middel van een feestje, gelinkt. De kinderen van T2E kregen de ruimte om te vertellen waar ze het niet mee eens zijn op school en hebben dit omgedraaid naar iets sarcastisch, gebracht op een positieve manier. Het uitdelen van rode kaarten bijvoorbeeld zagen zij als een teken van liefde, omdat rood de kleur van liefde is, in plaats van dat een rode kaart betekent dat je een van de leerlingen eruit stuurt. En de leerlingen van T2A waren opzoek naar een leider. Maar wanneer iedereen de leider wil zijn, hoe kies je dan de beste?

De muziek bij alle vier de groepen gaven de dans extra kracht en vond ik heel mooi aansluiten bij de onderwerpen.

Vrijdag 4 november hadden de docenten van DOX de laatste twee groepen (T2B en T2X) om daar alles mee door te lopen en de laatste puntjes op de i te zetten. Nadat de leerlingen een laatste pauze hadden gehad om even stoom af te blazen en zich voor te bereiden op de presentatie kwamen de eerste ouders al binnen lopen en namen plaats in de foyer. Je kon toen merken aan de leerlingen dat sommigen toch een klein beetje zenuwachtig waren nu hun ouders kwamen kijken.

De deuren gingen open en ouders, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s namen plaats in de theaterzaal van de school en de presentatie begon. Dionne opende het geheel en vertelde waar zij de afgelopen week samen met de vier klassen aan gewerkt hadden. Zo werd het thema benoemd en uitgelegd wat hier de achter liggende gedachte van is. Aan het eind van de presentatie had Linda het woord en stelde ze een paar vragen aan de leerlingen over hun ervaringen van de afgelopen week. Iedereen werd bedankt en met z’n allen sloten de week goed en zeker geslaagd af. Persoonlijk heb ik niet alleen veel van de week maar ook van Emilie geleerd en kijk ik uit naar de projectweken op de andere scholen.

Layla Nakhli , stagiaire Outreach en Productie

2017
2016
2015