Ateliers

Leren en innoveren; daar gaat het om bij de Ateliers. Noem het de springplank, de werkplaats of het laboratorium: de Ateliers zijn de afdeling research & development van DOX. Ontwikkeling is hier het centrale gegeven. Het artistieke team van DOX stelt een programma samen waarin ruimte is voor de ontmoeting tussen jongeren, jonge makers en (inter)nationale masters. Er is tevens ruimte om ideeën uit te proberen. Er is geen voorstellingsdruk, maar resultaten worden wel altijd gepresenteerd, omdat een presentatie een heldere markering van een onderzoek is. Binnen de Ateliers worden concepten ontwikkeld, die tot productie kunnen leiden.

Elk trimester (september tot december, januari tot maart, april tot juli) volgen de jongeren een nieuw atelier en elk atelier kent een presentatie. Enkele ateliers monden uit in een festival of locatievoorstelling. De jongeren worden het hele seizoen gecoached door twee mentoren, die hen begeleiden in hun individuele ontwikkeling.

De DOX-Ateliers zijn van september t/m juni elke woensdag van 18.30 – 22.00 uur en elke zondag van 12:00-18:00 uur.

DOX on the road (residenties)

Met de residentieprogramma’s beoogt DOX de deelnemers (jonge talenten, makers, docenten, en andere betrokkenen) te verrijken in hun ontwikkeling en de uitwisseling van kennis te stimuleren, evenals de samenwerking tussen deelnemers. De verschillende achtergronden en culturen van de deelnemers leiden tot levendige dialogen over werkmethodes, concepten, strategieën, stijlen en materiaal. Residentieprogramma’s kunnen zowel in Utrecht als in het buitenland plaatsvinden; ze hebben uiteenlopende vormen en lengtes. Vaak monden ze uit in presentaties, soms wordt in een vervolgtraject gewerkt aan een volwaardige productie.

Makers blok 1
© Guido Bosua

september – december 2017

presentaties 15 & 16 december


DANSATELIER – Paean

Muziek heeft een ongekende kracht een emotie uit te drukken. En dat is wat Anne probeert te doen met dans. Ze gebruikt muziek niet alleen als achtergrond of ondersteunend, maar probeert muziek met dans te ontmoeten, om elkaar op die manier te versterken. Ze is nieuwsgierig naar hoe muziek een dramaturgisch kader op kan leveren voor een dansvoorstelling. In het dans-Atelier gaat ze met de dansers op zoek naar nieuwe manieren om dans en muziek optimaal te integreren om op deze wijze helder te communiceren met het publiek en een totaalervaring te creëren.

Samen met Dave Krooshof gaat ze zich ontfermen over de muziek. Ze zullen de dansers meenemen in hun muzikale zoektocht.

Anne is een intuïtieve maker, met een duidelijk eigen signatuur. Anne’s ritmisch en dynamische danstaal staat vaak centraal in haar werk. Elvis Sibeko zijn roots liggen in de Afrikaanse dans, en samen zullen de dansers in aanraking brengen en trainen in meerdere stijlen, wat zal leiden tot mooie crossovers.

Met Victor gaat ze de performance kant van dans behandelen en onderzoeken, waarbij de nadruk zal liggen op training in kijken en luisteren. Om helder te communiceren met het materiaal ‘in het hier en nu van de performance’ zijn deze elementen onmisbaar. Pas als de speler zich ten volle van deze elementaire principes bewust is kan hij/zij ze inzetten.

Anne wil dat de dansers zich bewust worden van dat dans een manier is om te communiceren en dat dat belangrijker is dan het plaatje. Met dans kan je iets losmaken bij mensen, je kan er iemand mee bewegen, iemand ontroeren en op die manier verbinding creëren.

In een tijd waarin de mens verhard lijkt te zijn, vindt zij het belangrijk dat we (maker, speler en publiek) onszelf kwetsbaar durven op te stellen en open te stellen. Om zo de emoties die we allemaal met ons meedragen, onze verscholen kwetsbaarheid weer te herkennen in elkaar. Een loflied op de mens en menselijkheid!

Wordt het niet eens tijd voor een loflied op de mens?

En wie kan dat beter doen dan ik?

Ik ben een mens en ik zing graag!

(De mensheid zij geprezen – Arnon Grunberg)

Door choreografe Anne van Suurendonk

Met input van regisseur Victor Mentink, choreograaf Elvis Sibeko en componist Dave Krooshof

Anne Suurendonk (6 mei 1988, Amsterdam) studeerde in 2010 af aan de Opleiding Jazz Musical Dans, op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze danste in een aantal producties van Wies Bloemen bij Danstheater AYA; Ideals, Venus, Hart & Ideals II. Hiernaast ontdekte ze haar grote passie voor choreografie, en deed verschillende ervaringen op door projecten te doen voor o.a Collectief GetIT, Juste Debout, So you think you can dance/The Next Generation, Over ’t IJ festival. De afgelopen jaren is ze veel werkzaam geweest als freelance docent en choreografe bij verschillende dansacademies en geelschappen in Nederland. Kenmerkend voor Anne haar werk is haar danstaal. De focus ligt op dynamiek, communicatie, energie, geaard zijn, sensualiteit en muzikaliteit.

Victor Mentink studeerde in 2005 af aan de Opleiding Theaterdocent in Amsterdam en werkt sindsdien o.a. als jongerenregisseur bij Toneelgroep Amsterdam en is als artistiekleider verbonden aan community theatergezelschap Slapelozen waarmee hij diverse voorstellingen over de samenleving maakte. Sinds 2015 is hij onderdeel van het Artistieke team van DOX waar hij o.a. de afdeling Outreach onder zijn hoede heeft. In 2016 regisseerde hij bij DOX samen Met Wies Bloemen van AYA Danstheater de voorstelling Guerrilla.

Elvis Sibeko (Johannesburg) is danser, docent en choreograaf. Hij werkte onder meer bij Jazzart en het Tribhang Dance Theatre, daarnaast is hij outreach coördinator bij NUK Dance Theater. Elvis danste en creëerde samen met Erik en Thomas Bos de voorstelling JONGA en is artist-in-residence bij DOX.

 

ATELIER PERFORMANCE – RULES AND ROLES

Binnen dit Performance-Atelier zullen theatermaker Anne van Dorp en choreograaf Giulio D’Anna hun werkwijzen samenvoegen om een theatertaal te ontwikkelen die zich beweegt tussen concreet en abstract. Vanuit het thema rolmodellen zal er worden gewerkt aan ‘stage presence’, kwaliteit van bewegen, autonomie van de speler en samenspel. Binnen het Atelier zal de focus liggen op het transformeren van persoonlijke verhalen naar een universele theater taal. De performers zullen worden gevraagd om hun eigen ideeën over het thema met elkaar te delen en dit vorm te geven. Met elkaar zullen we het hebben over identiteit, wie je zou willen, durven, kunnen of moeten zijn. Met de mogelijkheid elkaars ‘helden’ te lenen, stelen, verheerlijken, onderuithalen of  te laten samensmelten tot een nieuw voorbeeld om te volgen.

 

_dsc0931

Giulio D’Anna woont en werkt in Amsterdam waar hij in 2009 succesvol zijn studie dans en choreografie aan de SNDO (School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling) afrondde. Naast deze dansopleidingen is Giulio ook afgestudeerd als natuurgeneeskundige. Als choreograaf is hij geïnteresseerd in de samensmelting van verschillende theatrale talen met ‘dramatische lichamen’. In zijn werk is hij opzoek naar de vertaling van (het genre) drama naar een hedendaagse theatertaal. Drama, verlangen en humor zijn kernwoorden in zijn producties. Hij werkt als zelfstandig maker in zowel Nederland als Italië.

_dsc0929

Anne van Dorp studeerde in 2006 af aan de Mimeopleiding in Amsterdam. Sinds haar afstuderen werkt ze afwisselend als regisseur/maker en speler. In 2012 richt ze samen met Paméla Menzo Mtg ‘De Koude Kermis’ op waarmee ze in dat zelfde jaar het Amsterdam Fringe Festival won met de voorstelling ‘Florence Foster Jenkins’.  Anne’s interesse ligt niet uitsluitend in het theater, de afgelopen jaren werkte ze meerdere malen samen met filmmaker Daan Bakker in de rol van regieassistent.

 

ATELIER MUZIEK – DAZED & CONFUSED

Building a scene

De Tachtigers. Le Bateau-Lavoir. The Factory. The Wu-Tang Clan.

Kunstenaars verenigen zich in gebouwen, crews, collectieven en scenes.

In dit Atelier wordt een nieuwe artcrew gebouwd. Een gezamenlijke artistieke identiteit. We banen ons een weg door Miley Cyrus, Black Lives Matter, Damian Hirst, Pussy Riot, Gerard Reve, Supreme, Philip Glass, flikkeren de hiërarchie eruit, jatten en verzetten ons er tegen. Veel samen kijken en zien, veel samen op de vloer muziek maken, schrijven, performen.

ART IS A LIFESTYLE

Robbert Klein en Sanna Vrij zijn beide muziektheatermakers en onderdeel van CLUB GEWALT. Robbert is binnen en buiten CLUB GEWALT voornamelijk werkzaam als performer, geluidsontwerper en muzikant. Sanna houdt zich met name bezig met tekst, dramaturgie, regie en coaching.

CLUB GEWALT is een Rotterdams muziektheatercollectief van 8 performers die elkaar leerden kennen aan het conservatorium van Codarts. Met hun performances creëren ze gezamenlijke ervaringen die veel linken aan de popcultuur. Inspiratiebronnen lopen uiteen van LCD Soundsystem tot Kanye West, Nature Theater of Oklohoma tot Andy Kaufman, Aleksander Skrjabin tot Harmony Korine.

Jonge makers
Jonge makers Erik en Thomas Bos

Jonge makers krijgen de kans bij DOX te werken. Ben je geïnteresseerd, stuur dan een email naar Hildegard Draaijer. Jonge makers werken met de spelers en dansers uit  de spel- en danstrajecten aan een voorstelling. Zij worden begeleid door het artistieke team van DOX in het ontwikkelen van een artistieke handtekening voor jong publiek en in het verder ontwikkelen van hun vaardigheden. Jonge makers leren zo de leefwereld van jongeren van binnenuit kennen en daar vorm aan te geven.

Jonge makers 2013 – 2015 met Erik & Thomas Bos

Erik en Thomas Bos
Via de ‘nieuwe makers regeling’ van het Fonds Podium Kunsten kregen de broers, respectievelijk urban dansers, choreograaf en visual artist Erik en Thomas Bos de kans om zich de komende twee jaar als makers onder begeleiding van DOX verder te verdiepen. Het FPK betitelt de samenwerking met DOX als zeer goed. Zij vindt DOX de meeste logische plek in Nederland voor deze nieuwe makers. De commissie heeft veel vertrouwen in de duurzaamheid en wederkerigheid van deze match. Met een financiële bijdrage van het fonds kunnen ze binnen de muren van DOX werken aan eigenzinnige dansproducties, trainen en werken met jongeren van DOX en de urban dansers van het danscollectief 155.

Artistiek directeur Hildegard Draaijer kent de broers al jaren; als jurylid van de Kunstbende, waar de jongens de 1e prijs in de catagorie “dans” wonnen en als docent van Codarts (uitvoerende dans) waar Erik als student haar lessen volgde. Na hun afstuderen raakte Hildegard met hen in gesprek over hun drijfveren als maker en het ontwikkelen van een eigen signatuur voor een jong publiek. Zij deden research bij DOX en maakte de kleine voorstelling (‘Youweeltjes’).  Daarna maakten zij, met acht dansers van hun breakdance collectief iLL Skill Squad ‘155’, waarin de verschillen tussen het digitale en het echte leven tot in het absurde worden uitvergroot. Een multimediaal spektakel met breakdance, moderne dans en fysieke humor. Deze coproductie van DOX met iLL Skill Squad speelde meer dan 80 keer in binnen- en buitenland, in het theater en op diverse festivals (waaronder Sziget, Lowlands en de Nederlandse Dansdagen).
Inmiddels zijn ze wat jaren verder en zijn ze verder gegaan onder de naam 155. In samenwerking met DOX, en met dansers van DOX, maakten ze in de zomer van 2014 de voorstelling ‘Ultranormaal‘ op de Parade in diverse steden. Deze voorstelling speelt nog steeds met regelmaat door het land. Inmiddels zijn ze bezig met hun nieuwste voorstelling ‘Episch‘ waarin alles grootser wordt dan groots. Tussendoor maakten ze bij DOX met het danstraject ook nog de korte voorstelling PIT en de video ‘Volgorde’. Wij als DOX zijn blij dat deze twee heren aan ons verbonden zijn en nog even blijven.